Yongju KWON     권용주

Pigmentary Sculpture     안료 조각
4 Jan - 3 Feb, 2024
Vohm Gallery is pleased to present Pigment Sculpture, a solo exhibition of works by Yongju KWON. The artist unveils six new sculptural pieces for the first exhibition at the gallery. Each work is an atypical mass of colour, establishing a unique relationship and meaning between pigment as a material and the form of sculpture.

Evident from the title, iron oxide or copper pigments play a pivotal role in each artwork, intricately conveying nuances of colour, volume, and texture. Despite being crafted from layers of plaster acting as a binding agent, the sculptures reveal a mesmerizing interplay of dense accumulations and irregular blends of pigments. This applies to both the three-dimensional and two-dimensional works, where the material itself seems to shape the form. From this appearance, the artist envisioned a kind of 'portal.'

Portals have long held significant thematic importance for KWON, often interpreted as enigmatic apertures facilitating an escape from reality. For him, the creation or obliteration of the boundary between art and reality, utilizing materials that vividly manifest reality—such as discarded items, construction materials, and industrial detritus—renders the portal a symbol of the moment where art intertwines with reality while simultaneously transcending it. It represents an expansion of imagination through seemingly mundane associations or perhaps a realm of emotional transcendence achieved through inspiration and sublimation. What remains pivotal is his capture, amidst various pigment experiments, of the fleeting instant when a mere lump of pigment metamorphoses abruptly into the sculpture itself. It would be a narrative of sensuous impulses upheld by the accumulation and congealment of materials—a portal piercing through the reality of an era where objects fade into obscurity.

Pigment sculptures have originated from an interest in the pigment industry. From a microscopic perspective, pigments reveal themselves as three-dimensional entities imbued with colour, thus initiating the inception of the artwork with the perception of pigments as a minimum unit of sculpture. The perspective posits that pigment, rather than conventional formative elements such as points, lines, and planes, embodies the essence of sculpture. These creations encapsulate a synthesis where material transcends mere physicality to embody form, narrative, and attitude.
봄화랑은 2024년의 첫 전시로 권용주 작가의 개인전 《안료 조각》을 개최한다. 작가는 봄화랑에서의 첫 번째 개인전인 이번 전시에서 여섯 점의 신작 조각을 선보인다. 작품들은 각각 비정형의 색채 덩어리로서 안료라는 재료와 조각이라는 형식 사이에서 모종의 관계와 의미를 형성한다.

작품의 제목에서 알 수 있듯 각 작품은 산화철 혹은 구리라는 주요한 안료가 색채와 양감, 질감 등을 표현한다. 마치 용매처럼 사용한 석고를 반복적으로 쌓아 만들어낸 것이지만 그보다는 오히려 응축된 여러 안료의 두터운 축적과 불규칙한 혼합의 흔적이 무척 강렬하게 드러난다. 이는 입체적이거나 평면적인 작품 모두에서 동일한 바인데, 즉 재료 그 자체가 형태를 생성하는 듯한 모습을 보여준다. 작가는 이러한 모습으로부터 일종의 포털(portal)을 상상하였다.

현실을 벗어날 수 있는 이상한 틈 정도로 이해되어질 포털은 권용주에게 있어 오랫동안 중요한 문제의식의 하나였다. 쓰레기, 건축 재료, 산업 폐기물과 같이 현실 그 자체를 극단적으로 생생하게 드러내는 재료로써 예술과 현실 사이의 간극을 만들어 내거나 삭제해 왔던 그에게, 포털은, 예술이 현실이지만 동시에 현실을 뛰어넘는 순간에 대한 상징이었다. 사소한 연상에 의한 상상력의 확장일 수도 있으며 혹은 감화와 승화를 거쳐 도달하는 감동의 낙원일 수도 있다. 여하튼 중요한 점은, 안료에 대한 다양한 실험의 와중 안료 덩어리가 갑자기 조각 그 자체로 변화하는 도약의 순간을 포착해냈다는 점일 테다. 쌓이고 엉기고 뭉쳐진 물질이 담지하는 감각적 충동의 서사 ― 사물이 소멸한 시대적 현실을 관통하는 포털일 것이다.

안료 조각은 안료 산업에 대한 관심으로부터 비롯되었으며, 미시적인 관점에서 안료 또한 색채를 포함한 입체적 사물이라는 점에서 안료를 조각의 최소 단위로 이해하며 시작된 작업이다. 점선면과 같은 조형적 요소가 아닌 안료라는 물질이 조각을 구성한다는 관점인 것이다. 재료가 곧 형식이자 서사이며 태도인 작품들인 셈이다.